آشنایی-با-تجهیزات-اندازه-گیری-و-ابزار-دقیق

تحریریه لاب تجهیز

1401/02/04

تجهیزات اندازه گیری یکی از مهم ترین لوازم و تجهیزات موجود در آزمایشگاه های مختلف هستند. با استفاده از انواع تجهیزات اندازه گیری  صنعتگران می توانند فرآیندهای صنعتی را در اوج بهره وری اجرا نمایند. در واقع این تجهیزات به منظور اندازه گیری های مختلف در طی یک روند برای یک محصول یا ناحیه ای مشخص برای به دست آوردن اطلاعات و کنترل شرایط مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر می خواهید با انواع تجهیزات اندازه گیری و کنترل کمیت های فیزیکی، شیمیایی و محیطی بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

تجهیزات اندازه گیری چیست؟

تجهزات اندازه گیری در واقع شامل زیر ساخت یک سیستم کنترل و اتوماسیون هستند و ازجمله آن ها می توان به ترانسمیتر، رکوردر، انواع کنترلر و ... اشاره نمود. این تجهیزات موظف به اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای مختلفی مانند فشار، دما، فلو، سطح مایعات و ... هستند. از این رو در پروسه های صنعتی بسیار پرکاربرد می باشند. به طور کلی تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق را می توان به دو صورت تقسیم بندی نمود. یکی از لحاظ نوع عملکرد ابزار و دیگری ابزار نمایش است که هر کدام دارای تنوع بالایی هستند و هر یک از تجهیزات اندازه گیری کاربردهای خاصی دارند.

اجزای مختلف تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری

در صنایع برای کنترل اندازه گیری پارامترهای مختلفی را مورد ارزیابی قرار می دهند که از جمله آن ها می توان به فشار، درجه حرارت، ارتفاع مایعات و جریانات سیالات اشاره نمود. دستگاه های اندازه گیری که در صنایع مختلف استفاده می شوند از پنج بخش اساسی که شامل حسگر یا سنسور، انتقال دهنده یا ترانسمیتر، مبدل یا ترانسدیوسر، نمایشگر و عنصر نهایی است تشکیل شده اند. نخستین مرحله برای کنترل یک فرآیند، فهم، تحلیل دینامیک و رفتارهای آن فرآیند می باشند. به منظور کنترل یک کمیت نیاز است که در هر لحظه اطلاعات دقیقی از آن داشته باشیم و این اندازه گیری ممکن نیست مگر به وسیله دستگاه های اندازه گیری ابزار دقیق.

انواع تجهیزات اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری دارای انواع  و مدل های مختلفی هستند که در ادامه بر اساس کمیت مورد اندازه گیری آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

·        تجهیزات اندازه گیری دما

دما از مهم ترین شاخصه ها در اکثریت محیط های صنعتی است به منظور انجام صحیح فرآیندهای کنترلی باید میزان آن اندازه گیری شود. انواع تجهیزات اندازه گیری دما جهت کنترل دقیق درجه حرارت سیالات و جامدات مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی این تجهیزات به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم بندی می شود و از جمله آن ها می توان به دماسنج مقاومتی، دماسنج ترموالکتریکی، دماسنج های معمولی، دماسنج مادون قرمز، ترموکوبل، دماسنج های کوارتزی، ترمومترها، ترمیستورها و پیرومترها اشاره نمود.

·        تجهیزات اندازه گیری فشار

فشار نیز یکی دیگر از کمیت های فیزیکی بسیار مهم در صنعت است و به همین منظور از تجهیزات اندازه گیری فشار برای سنجش و اندازه گیری میزان فشار مخازن و لوله های انتقال و ... مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله تجهیزات اندازه گیری فشار می توان به مانومتر، پرشرسوئیچ ها، تجهیزات جانبی فشار، ترانسمیترفشار اشاره نمود.

·        تجهیزات اندازه گیری رطوبت

به میزان بخار آبی که در هوا وجود دارد رطوبت می گویند و برای اندازه گیری میزان رطوبت نسبی، رطوبت مطلق، نقطه شبنم از تجهیزات اندازه گیری رطوبت استفاده می شود.

·        تجهیزات اندازه گیری سطح یا ارتفاع

سطح سنجی یا به اصلاح اندازه گیری سطح سیال در صنعت برای کنترل سطوح مخازن و جلوگیری از سرریز شدن آن ها صورت می گیرد. برای این فرآیند تجهیزات اندازه گیری مختلفی مانند ترانسمیتر سطح، سوئیچ سطح، سطح سنج یا لول متر وجود دارد. عمدتا این تجهیزات در صنایعی که با سیالات و مایعات بیشتر در تماس هستند کاربرد دارد.

·        تجهیزات اندازه گیری جریان یا فلو

جریان سیال یا فلو از دیگر پارامترهای اندازه گیری در صنعت است که تعیین کننده میزان عبور سیال در واحد زمان می باشد. از جمله تجهیزات اندازه گیری فلو یا جریان می توان به  فلو سوئیچ، فلومتر یا دبی سنج، فلوترانسمیتر  اشاره نمود که معمولا در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و دارویی، پتروشیمی و پالایشگاه، صنایع برودتی، صنایع کاغذ سازی، صنایع آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم در هنگام خرید تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری که خریداری می کنید باید دارای ویژگی های خاصی باشند تا بتوانید با استفاده از آن ها کمیت های مورد نظر خود را اندازه گیری کنید. از این رو باید در هنگام خرید این تجهیزات بیشتر توجه نمایید تا از قابلیت های زیر برخوردار باشد.

  • دقت
  • دامنه اندازه گیری
  • تکرار پذیری
  • حساسیت
  • پاسخ دهی
  • پایداری
  • تفکیک پذیری
  • پسماند
  • صحت
  • دریفت
  • امپدانس ورودی و خروجی
  • کالیبراسیون
  • طول عمر
  • شرایط نگهداری
  • استانداردهای دستگاه
  • ابعاد و اندازه دستگاه
  • قیمت و هزینه نگهداری
  • رفتار دینامیکی سیستم

قیمت و خرید تجهیزات اندازه گیری

شرکت ها و فروشگاه های متعددی وجود دارد که می توانید برای خرید تجهیزات اندازه گیری به آن ها مراجعه کنید. اما با توجه به اهمیت این تجهیزات و تاثیری که در ایجاد نتایج صحیح دارند حتما باید استاندارد بوده و از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار باشند. از این رو باید حتما آن ها را از یک برند معتبر تهیه نمایید. تنوع تجهیزات اندازه گیری موجود در بازار از برندهای داخلی و خارجی بالا است که برندهای خارجی گران تر هستند. برای خرید مناسب ترین و بهترین تجهیزات اندازه گیری بهتر است که پیش از خرید از مشاوران و کارشناسان در این زمینه راهنمایی دریافت کنید تا بتوانید خریدی رضایت بخش داشته باشید.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد تجهیزات اندازه گیری در کنار تجهیزات آزمایشگاهی و ... در صنایع بسیار حائز اهمیت است و با استفاده از این ابزارهای دقیق می توان فرآیندها را به صورت اصولی و با دقت بالا کنترل نمود تا بتوان بهترین نتایج ممکن را دریافت کرد. از این رو صنعتگران باید خرید تجهیزات اندازه گیری را جدی بگیرند و با کسب اطلاعات بیشتری برای خرید آن اقدام نمایند. شرکت لاب تجهیز از معتبرترین مجموعه های فعال در این حوزه است که می توانید با اطمینان خاطر از کیفیت و قیمت محصولاتی که دارند به وب سایت آن مراجعه کنید.

نظر شما
لطفا صبر کنید...