معرفی-رایج-ترین-تجهیزات-اندازه-گیری-|-کاربرد

تحریریه لاب تجهیز

1401/02/04

تمامی اشخاصی که در صنایع گوناگون مشغول به فعالیت هستند به خوبی با تجهیزات اندازه گیری آشنایی دارند. این تجهیزات به جهت سنجش و نمایش میزان پارامترهای الکتریکی در مدارات برق صنعتی و قدرت به کار می روند. تجهیزات اندازه گیری دارای انواع مختلفی است که هر یک کاربردهای خاصی دارند و با اهداف مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر می خواهید با پرکاربرد ترین تجهیزات اندازی گیری بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

ولت متر

یکی از مهم ترین تجهیزات اندازه گیری ولت متر است که در صنعت برق کاربرد دارد. از ولت سنج یا ولت متر به منظور اندازه گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی و یا ولتاژ میان دو نقطه در مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. ولت مترها به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شوند. در ولت مترهای دیجیتال از طریق مبدل تبدیل آنالوگ به دیجیتال ولتاژ را به صورت عددی نمایش می دهند. اما در ولت مترهای آنالوگ نشانگرمتناسب با ولتاژ در مقیاس های مشخصی در حال حرکت است.

آمپرمتر

از دیگر تجهیزات اندازه گیری بسیار پرکاربرد می توان به آمپرمتر اشاره نمود. از این وسیله جهت سنجش مقدار جریان موثر در مدار در صنایع گوناگون استفاده می کنند. آمپرمتر تعیین کننده شدت میزان جریانی است که در مدارات الکتریکی و الکترونیکی موجود است. آمپرمتر دارای انواع مختلفی است که از جمله آن ها می توان به آمپرمتر دیجیتال، آمپرمترآهنربای متحرک، آمپرمتر سیم پیچ متحرک، آمپرمتر انتگرالی اشاره نمود.

مولتی متر

این نوع از تجهیزات اندازه گیری می تواند چندین کمیت الکتریکی از جمله ولت، آمپر و اهم را اندازه گیری نماید. به عبارتی از مولتی متر می توان به جای اهم متر،آمپرمتر و ولت متر استفاده نمود. از این رو یک ابزار مهم و اساسی برای مهندسین و تکنسین های برق و الکترونیک است. دستگاه مولتی متر خود دارای دو نوع دیجیتال و عقربه ای است.

وات متر

دستگاه وات متر از دستگاه های اندازه گیری الکتریکی است که برای سنجش توان حقیقی مصرف کننده هایی مثل موتور که مصرف کننده انرژی الکتریکی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در مدارات الکتریکی متشکل از سیم پیچ جریان و سیم پیچ ولتاژ است. بدین صورت که سیم پیچ ولتاژ به شکل موازی و سیم پیچ جریان به شکل سری به مصرف کننده متصل می شوند و دو مدار مجزا به وجود می آید. بر روی بدنه دستگاه سری های این دو سیم پیچ علامت زده و مشخص شده اند.

ترمومتر

یکی دیگر از تجهیزات اندازه گیری ترمومتر است که از آن برای سنجش میزان دما استفاده می کنند. به عبارتی ترمومتر همان دماسنج است که دارای انواع متفاوتی می باشد.

ارت سنج

داشتن ارت سنج برای هر مهندس برقی کاملا واجب و ضروری است. از این ابزار برای اندازه گیری مقاومت چاه ارت استفاده می کنند. ارت سنج ها دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند. امروزه شاهد نوع کلمپی ارت سنج ها هستیم که به کوبیدن میله های ابزار به زمین نیازی نیست.

لوکس متر

از دیگر دستگاه های اندازه گیری الکترونیکی می توان به لوکس متر اشاره نمود. با استفاده از این دستگاه می توان به خوبی مقدار روشنایی یک ناحیه را به تصویر کشید. لازم است که اشاره کنیم لوکس معیاری است که با استفاده از آن مقدار شار نوری در هر واحد از یک ناحیه را اندازه گیری می کنند. به عبارتی لوکس متر برای تعیین استاندارد روشنایی در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

توالی سنج

توالی سنج به تشخیص جهت فاز و گردش موتور می پردازد. توالی سنج ها دارای مدل های مختلفی هستند که هر یک کاربردهای خاصی دارند. شیوه کار با این دستگاه بسیار راحت است و معمولا توالی صحیح فاز توسط چراغ و یا صدای یک بوق مشخص می شود.

میگر یا تستر عایق

کیفیت عایق کابل برای انتقال جریان الکتریکی در مدارات و دستگاه های الکتریکی خیلی حائز اهمیت است. اگر عایق کابل دارای کیفیت نا مناسبی باشد و فاقد استانداردهای لازمه باشد دارای خطرات جدی است و موجب اتلاف انرژی و آسیب دیدن وسایل الکترونیکی می شود. به همین دلیل برای سنجش کیفیت عایق کابل و استاندارد بودن آن از میگر یا تستر عایق استفاده می کنند. از میگر می توان برای اندازه میزان مقاومت عایقی کابل ها در تجهیزاتی مانند ژنراتورها، ترانسفورماتورها، موتورها و ... استفاده نمود.

فرکانس متر

یکی دیگر از تجهیزات اندازه گیری فرکانس متر است. از فرکانس متر می توان برای سنجش فرکانس یا مقدار بسامد یک سیگنال تناوبی با پریودی خاص استفاده نمود. این وسیله از مهم ترین تجهیزات در سیستم های الکترونیکی و مخابرات است و دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال می باشد.

دورسنج

دورسنج ابزاری بسیار کاربردی است که از آن برای سنجش سرعت دوران، سرعت خطی و تعداد دور اجسام دوار استفاده می کنند. دورسنج از لحاظ تماس با جسام به دو دسته دورسنج های تماسی و دورسنج های غیر تماسی تقسیم بندی می شوند. اگر در شرایط خاصی هستید که امکان نزدیک شدن به جسم فراهم نیست با استفاده از دورسنج های غیر تماسی به راحتی می توان سرعت دوران و تعداد دور را به دست آورد و ثبت نمود.

قیمت تجهیزات اندازه گیری

 امروزه برندهای خارجی و ایرانی مختلفی اقدام به تولید انواع تجهیزات اندازه گیری، ظروف آزمایشگاهی و... نموده اند. این محصولات از تنوع بالایی برخوردار هستند که قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع علاوه بر نوع برند، کیفیت و نوع محصولات نوسانات قیمت ارز نیز هزینه تجهیزات اندازه گیری را تغییر می دهد و یکسان نیست. اما به طور کلی پس از مقایسه قیمت دستگاه اندازه گیری مد نظر خود بهتر است که دستگاه هایی که دارای قابلیت های بیشتر و قیمت مناسب تری است انتخاب کنید و از گارانتی و تضمین کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

تجهیزات اندازه گیری موارد مصرف متعددی در صنایع مختلف دارند و از تنوع بالایی برخوردار هستند. از این رو به راحتی می توانید دستگاه مورد نیاز خود را تهیه کنید. وب سایت های مختلفی عرضه کننده انواع تجهیزات اندازه گیری، تجهیزات و ظروف آزمایشگاهی هستند اما یکی از بهترین آن ها فروشگاه لاب تجهیز است که دارای نماد اعتماد و سابقه ای درخشان در این زمینه می باشد. از این رو می توانید با اطمینان خاطر برای خرید محصولات مد نظر خود از این مجموعه اقدام کنید.

نظر شما
لطفا صبر کنید...