نکات مهم نگهداری از ظروف آزمایشگاهی در آزمایشگاه

نکات-مهم-نگهداری-از-ظروف-آزمایشگاهی-در-آزمایشگاه

تحریریه لاب تجهیز

1401/02/04

نگهداری از تجهیزات و ظروف آزمایشگاهی از اصلی ترین و مهم ترین اصول در آزمایشگاه است. زیرا اگر این وسایل دچار مشکلی شوند آزمایشات صورت گرفته و پروژه ها با مشکل مواجه می گردند و نمی توان به نتایج به دست آمده از آزمایشات اطمینان نمود، زیرا دقیق نیستند. به عبارتی انجام آزمایشات مربوطه با استفاده از تجهیزات و ظروف آسیب دیده نتایج اشتباهی را در پی خواهد داشت.

 از این رو نیاز است که با توجه به قیمت بالای این لوازم و تجهیزات در حفظ و نگهداری آن ها بیشتر دقت و تلاش نمود تا دچار هیچگونه آسیبی نشوند. هر یک از وسایل آزمایشگاهی دارای یک طول عمر مفید هستند و اما با نگهداری صحیح و اصولی از آن ها می توان طول عمری که دارند را افزایش داد. اگر می خواهید با نکات مهم نگهداری از ظروف آزمایشگاهی بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

نقش مهم تکنسین های آزمایشگاهی

تکنسین های آزمایشگاهی در بخش های گوناگونی مشغول به کار و فعالیت هستند که از جمله آن ها می توان به صنعت پزشکی، صنعت دارویی، سازمان های دولتی و آموزش اشاره نمود. این تکنسین ها وظایف مختلفی بر عهده دارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر است.

  • دریافت، ثبت و انجام آزمایش بر روی نمونه‌ها
  • تمیزنمودن و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی
  • کار با مواد شیمیایی و نگهداری  صحیح آن‌ها
  • تهیه گزارش و به‌روزرسانی پایگاه داده‌ها

در بسیاری از مواقع تکنسین های آزمایشگاه علاوه بر تمامی وظایف خود وظیفه تمیز و مرتب نگهداشتن ظروف آزمایشگاهی را نیز برعهده دارد. این وظیفه شامل فهرست نمودن تجهیزات، ضد عفونی کردن سطوح قبل و بعد از استفاده از آن ها، دور ریختن نمونه ها و پسماندهای بیولوژیک خطرناک و ... می شود.

اهمیت تمیز کردن ظروف آزمایشگاهی

تمیز و استریل بودن ظروف شیشه ای به ویژه در آزمایشگاه های پزشکی بسیار حائز اهمیت است. زیرا آلودگی این ظروف باعث می شوند که آزمایشات نتایج صحیحی نداشته باشند و اشتباه شوند. تمیز بودن این ظروف هنگامی بیشتر اهمیت دارد بخواهیم از آن ها جهت اندازه گیری حجم مایعات استفاده کنیم. در چنین شرایطی وجود چربی و سایر آلاینده ها از خیس شدن یکنواخت ظروف آزمایشگاهی و شیشه ای جلوگیری می کند. در نتیجه مایع به خوبی به دیوار ظرف نمی چسبد و بدین ترتیب در اندازه گیری حجم خطا رخ می دهد.

نکاتی  که برای تمیز کردن ظروف شیشه‌ ای آزمایشگاهی باید توجه نمود

نحوه شستشو و تمیز نمودن ظروف آزمایشگاهی به  ویژه ظروف شیشه ای خیلی مهم است و از جمله نکاتی که در این رابطه باید رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. برای شستشوی ظروف شیشه ای از شوینده های مخصوص ظروف آزمایشگاهی استفاده کنید که این شوینده می تواند آلکونوکس یا لیکویینوکس باشد. به طور کلی برای شستشو ظروف آزمایشگاهی از محلول مناسب استفاده نمایید و بعد با استفاده از آب مقطر و آب دیونیزه ظروف را چندین بار بشویید.
  2. ظروف مواد شیمیایی آزمایشگاهی محلول در آب مانند محلول ساکروز را با آب دیونیزه چند مرتبه بشویید و با آب مقطر در انتها آب کشی کنید.
  3. ظروفی که در آن ها مواد شیمیایی غیرمحلول در آب مانند هگزان وجود دارد را با اتانول یا استون چندین بار بشویید و سپس سه الی چهار مرتبه با آب دیونیزه شستشو دهید. توجه داشته باشید ظروفی که حاوی پسمانده غیر محلول در آب چسبنده هستند لازم به دقت بیشتری در شستشو دارند و باید از برس استفاده کنید تا به خوبی تمیز شوند.
  4. برای شستشو انواع اسید، باز و پسماند موجود در ظروف آزمایشگاهی همیشه سعی کنید که از حلال های ملایم و شوینده های مخصوص استفاده کنید و در صورت نیاز حلال های قوی را به کار ببرید.

جایگزینی ظروف آزمایشگاه

 گاهی اوقات ظروف آزمایشگاهی کاملا عمر مفید خود را از دست داده اند و کارایی لازم را ندارند، این مسئله موجب می شود که آزمایشات با دقت لازم و قابل اطمینان انجام نشوند. در چنین مواردی نیاز است که ظروف جدید جایگزین ظروف قدیمی گردد. توجه داشته باشید که ظروف آزمایشگاهی ارزان قیمت شاید وسوسه برانگیز باشد و تصور کنید که هزینه های شمت را کاهش می دهد.

اما استفاده از ظروف، دستگاه ها و تجهیزات ارزان قیمت هزینه بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت و مجبور به پرداخت هزینه مجدد می شوید. اگر می خواهید بهترین و با کیفیت ترین ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی را تهیه کنید می توانید به وب سایت لاب تجهیز از معتبرترین مجموعه ها در این زمینه مراجعه کنید.

خشک کردن ظروف آزمایشگاهی

یکی از اصول مراقبت و نگهداری از ظروف آزمایشگاهی نحوه خشک کردن آن ها است. هرگز نباید برای خشک نمودن ظروف شیشه ای آزمایشگاهی از حوله های کاغذی و یا هوای پر فشار استفاده کنید. زیرا موجب می شوند که ناخالصی و فیبر به محلول منتقل شوند و آن را آلوده نمایند. بنابراین بهتر است که ظروف شیشه ای را در محل نگهداری خود که می تواند قفسه یا کابینت ها باشد قرار دهید تا با هوای محیط به صورت خود به خود خشک شود. توجه داشته باشید که اگر می خواهید بلافاصله از ظروف شیشه ای استفاده کنید حتما باید آن ها را خشک نمایید. در چنین شرایطی بهتر است که ظروف را با استفاده از استون چند بار بشویید، زیرا استون سریعا خشک می شود اما وجود قطرات آب در ظرف موجب می شود که بر روی غلظت نهایی محلول تاثیر بگذارد.

راه کارهای مراقبت از ظروف آزمایشگاهی

برای نگهداری از ظروف آزمایشگاهی نکات و مواردی را ذکر کردیم. اما لازم است که اشاره کنیم تمامی این موارد به تنهایی نمی تواند کاربرد داشته باشد و باید موارد زیر را نیز لحاظ نمود.

  • استفاده نمودن از ظروف آزمایشگاهی و تجهیزاتی که دارای خدمات پس از فروش هستند.
  • استخدام نیروی پرسنلی که آموزش دیده هستند و نحوه استفاده صحیح و مراقبت و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی را آموخته اند.
  • کمک و راهنمایی گرفتن از مشاورین در این زمینه برای نگهداری از تجهیزات و ظروف آزمایشگاهی وارائه دستورالعمل های مورد نیاز به پرسنل

نتیجه گیری

مراقبت و نگهداری صحیح از تجهیزات و ظروف آزمایشگاهی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف در هر آزمایشگاهی است. زیرا همانطور که اشاره شد وجود آلودگی و ذرات چربی و گردوغبار بر روی ظروف موجب توقف پروژه ها و عدم اعتبار نتایج آزمایشات انجام شده می گردد. اگر چه هزینه نگهداری از بالاترین هزینه های بودجه آزمایشگاهی محسوب می شود اما جهت صحت عملیات آزمایشگاهی کاملا واجب و ضروری است. بنابراین نیاز است که تمامی ظروف آزمایشگاهی عاری از هر گونه آلودگی باشند و به خوبی از آن ها مراقبت شود.

نظر شما
لطفا صبر کنید...