انواع-مختلف-اسپکتروفتومتر-و-معرفی-آنها

تحریریه لاب تجهیز

1400/10/29


اسپکتروفتومترها ابزارهای علمی هستند که برای تعیین یا تأیید گونه های شیمیایی، ترکیبات شیمیایی یا غلظت مواد در یک نمونه استفاده می شوند. انواع مختلفی از اسپکتروفتومترها وجود دارد و در اکثر موارد نمونه ارسالی برای آنالیز طیف سنجی باید کاملاً خالص باشد تا از بایاس نتایج جلوگیری شود.

اسپکتروفتومتر ماده و انرژی

اسپکتروفتومتر بر اساس برهمکنش بین ماده و انرژی است. نمونه ای که با نوع خاصی از انرژی تحریک می شود به شیوه ای مشخص از نمونه پاسخ می دهد. بسته به روش، نمونه با جذب انرژی، آزادسازی انرژی یا شاید با انجام یک تغییر فیزیکی دائمی به انرژی ورودی پاسخ می دهد. اگر نمونه ای در یک ابزار خاص پاسخ ندهد، اطلاعاتی در آن نیز نتیجه وجود دارد.

اسپکتروفتومتر سنجش رنگ

در اسپکتروفتومتر رنگ سنج، نمونه یا در معرض یک طول موج نور قرار می گیرد یا با طول موج های مختلف نور اسکن می شود. نور در محدوده مرئی طیف الکترومغناطیسی است. مایعات رنگی نورهای مختلف را به درجات مختلف منعکس، انتقال یا جذب می کنند. رنگ سنجی برای اندازه گیری انتقال یا جذب نمونه در طول موج ثابت و مقایسه نتیجه با منحنی کالیبراسیون برای تعیین غلظت یک ماده شناخته شده در محلول مفید است.

اسپکتروفتومتر مادون قرمز

شیمیدانان از اسپکتروفتومتر مادون قرمز (IR) برای اندازه گیری پاسخ نمونه مورد استفاده به نور مادون قرمز استفاده می کنند. این دستگاه طیف وسیعی از طول موج های مادون قرمز را از طریق نمونه ارسال می کند تا میزان جذب را ثبت کند. طیف‌ سنج مادون قرمز را طیف‌سنجی ارتعاشی یا چرخشی نیز می‌گویند زیرا فرکانس‌های ارتعاشی و چرخشی اتم‌های پیوندی با فرکانس‌های تابش فروسرخ یکسان است. اسپکتروفتومترهای مادون قرمز برای شناسایی یا تایید ترکیبات ناشناخته استفاده می شود زیرا طیف مادون قرمز یک ماده به عنوان یک "اثر انگشت" منحصر به فرد عمل می کند.

طیف سنج اتمی

اسپکتروفتومترهای اتمی برای یافتن ترکیب اولیه نمونه ها و تعیین غلظت هر عنصر استفاده می شود. اسپکتروفتومترهای اتمی دو نوع اصلی دارند: انتشاری و جذبی. در هر دو مورد، شعله نمونه را می سوزاند و آن را به اتم ها یا یون های عناصر موجود در نمونه تجزیه می کند. دیفیوزر طول موج های نور ساطع شده از اتم های یونیزه شده را تشخیص می دهد. در یک جاذب، نور با طول موج مشخص از طریق اتم های انرژی به آشکارساز منتقل می شود. طول موج انتشار یا جذب ویژگی عناصر موجود است.

اسپکتروفتومتر UV

اسپکتروفتومتر فرابنفش (UV) بر اساس اصول رنگ سنجی کار می کند، با این تفاوت که از نور ماوراء بنفش استفاده می کند. اسپکتروفتومتر فرابنفش را اسپکتروفتومتری الکترونی نیز می نامند زیرا نتایج به الکترون های موجود در پیوندهای شیمیایی برای تشکیل نمونه بستگی دارد. محققان از اسپکتروفتومترهای UV برای مطالعه پیوندهای شیمیایی و تعیین غلظت مواد (مانند اسیدهای نوکلئیک) که با نور مرئی واکنش نمی دهند، استفاده می کنند.

طیف سنج جرمی

اسپکتروفتومترهای جرمی برای آنالیز و تعیین ترکیب شیمیایی مولکول ها به ویژه مولکول های بزرگ و پیچیده استفاده می شود. نمونه ای به دستگاه تزریق می شود و یونیزه می شود (چه به صورت شیمیایی یا الکترونیکی) تا الکترون ها را بکشد و یون های با بار مثبت تشکیل دهد. گاهی اوقات ذرات نمونه در این فرآیند به قطعات یونیزه شده کوچکتر تجزیه می شوند. یون ها از یک میدان مغناطیسی عبور می کنند و باعث می شوند که ذرات باردار در یک مسیر منحنی حرکت کنند تا با یک ردیاب در مکان های مختلف برخورد کنند. ذرات سنگین‌تر مسیر متفاوتی را نسبت به ذرات سبک‌تر دنبال می‌کنند و نمونه با مقایسه نتیجه با نمونه‌های استاندارد با ترکیب شناخته شده تعیین می‌شود.

نظر شما
لطفا صبر کنید...