تجهیزات-آزمایشگاهی-چیست؟---کاربرد-آنها

تحریریه لاب تجهیز

1401/02/04

تجهیزات آزمایشگاهی مجموعه ای از دستگاه و وسایل آزمایشگاهی است که وجود آن ها در آزمایشگاه برای محققین بسیار اهمیت دارد زیرا  برای انجام آزمایشات، تحقیق و پژوهش کاربرد بسیار بالایی دارند. این تجهیزات با توجه به نوع آزمایشگاه متفاوت است و بر اساس نوع کاربردی که دارند شامل ابزار های ساده تا دستگاه های بسیار پیچیده می باشند. هر چقدر این تجهیزات در آزمایشگاه مدرن تر باشد نتیجه آزمایش ها دقت بیشتری خواهد داشت. اگر می خواهید درباره اینکه تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟ و کاربرد آنها اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

انواع تجهیزات آزمایشگاهی

انواع تجهیزات آزمایشگاهی به طور کلی به 6 گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

  • سکوبندی یا رویه
  • دستگاه های آزمایشگاهی
  • وسایل آزمایشگاهی
  • وسایل ایمنی آزمایشگاهی
  • هود آزمایشگاهی
  • دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

سکوبندی یا رویه از تجهیزات آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاهی از  اساسی ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد. سکوبندی شامل میزهای آزمایشگاهی ، سینک های آزمایشگاهی، سکوبندی یک طرفه و دو طرفه، کمد نگهداری مواد و قفسه دیواری است.

دستگاه های آزمایشگاهی  

دستگاه های آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها برای انجام آزمایشات وظیفه خاصی بر عهده دارند.

آون آزمایشگاهی: از آون آزمایشگاهی برای خشک کردن و استریل کردن ظروف شیشه‌ ای و فلزی استفاده می شود. فرآیند خشک کردن در آزمایشگاه از حساسیت بالایی برخوردار است و خشک کردن به صورت سریع یا آرام می تواند تمام فرآیند را از بین ببرد.

آون خلا: در این دستگاه فرایند خشک کردن به واسطه خلا انجام می گیرد. آون خلا در صنایع فرآوری شیمیایی مانند فرآوری مواد غذایی، داروسازی و کشاورزی بسیار پرکاربرد است .

انکوباتور آزمایشگاهی:  دستگاهی است که یک محیط ایزوله و بدون باکتری را برای کشت سلول و بافت ایجاد می کند، دستگاه های انکوباتور دارای انواع مختلفی است.

اتوکلاو بیمارستانی: از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای استریل اجسام مورد استفاده قرار می گیرد.

آسیاب آزمایشگاهی: یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای نمونه های قبل از آنالیز به کار رفته و آن ها را آماده می کند. با استفاده از این دستگاه حجم و اندازه ذرات را کم کرده و آن ها را هموار می کند.

استریلایزر: دستگاهی است که جایگزین چراغ های الکلی و شعله های گازی شده و بسیار کاربردی است.

دستگاه های آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند مانند دستگاه رفراکتومتر، دستگاه الکترولیز، دستگاه چگالی سنج، دستگاه کارل فیشر، کوره آزمایشگاهی، هیتر استیرر، ورک استیشن، ژرمیناتور و چمبر.

وسایل آزمایشگاهی

وسایل آزمایشگاهی از ابزار های ضروری در تجهیزات آزمایشگاهی است که برای انجام آزمایش و تحقیقات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. وسایل و ابزار ها و کاربرد این تجهیزات به شرح زیر است:

بشر : از این وسیله برای مخلوط کردن، هم زدن و حرارت دادن مواد شیمیایی استفاده می ‌شود. لبه‌ های خمیده است که بتوان مایعات را به سادگی انتقال داد.

ارلن: این وسیله دارای یک دهانه ‌ای به صورت باریک است که خطر پاشیده شدن قطرات مایع را به هنگام تکان دادن کاهش می ‌دهد.

بالن فلورانس:  به شکل یک ظرف ته ‌گرد است که دارای دهانه باریک و بلندی است از این ظرف برای نگهداری و هم ‌زدن مایعات استفاده می شود.

لوله آزمایش: لوله‌ ای شیشه ‌ای است که برای نگهداری نمونه با حجم کم مورد استفاده قرار می گیرد. لوله ‌های آزمایش را می توان با استفاده از درپوش ‌های لاستیکی محکم کرد.

انبرک: برای نگهداری برخی از لوازم آزمایشگاهی مانند لوله های آزمایش کاربرد دارد. در مواردی که لمس لوله‌ های آزمایش خطرناک است، باید برای جابجایی از انبرک ‌های مخصوص استفاده کرد.

قیف آزمایشگاه: قیف آزمایشگاه شبیه قیف ‌های دیگر است با این تفاوت که برای کار با لوازم آزمایشگاه تولید شده است. این قیف ‌ها به شکل‌ لوله بلند و لوله کوتاه و از جنس پلاستیک یا شیشه‌ می باشد.

استوانه مدرج : ابزاری برای سنجش حجم مایعات است. هر چقدر قطر استوانه‌ کمتر باشد، سنجش حجمی به صورت دقیق ‌تر انجام می شود.

بالن حجمی :‌ یک بالن ته‌ صاف با دهانه بلند می باشد که از این وسیله برای سنجش دقیق میزان حجم یک مایع استفاده می ‌شود.

قطره چکان: قطره چکان یک لوله شیشه‌ ای باریک است که در بالای آن حبابی لاستیکی قرار دارد. وظیفه این حباب مکش مایعات به داخل لوله است. قطره چکان در آزمایش‌ های تیتراسیون، بسیار کاربردی است.

اسپاتول : وسیله ای است که برای برداشتن مواد شیمیایی از ظروف مورد استفاده قرار می گیرد.

دماسنج آزمایشگاهی : برای سنجش دمای مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. دماسنج‌ ها از شیشه‌ و یا از ترموکوپل تولید می شوند.

ترازوی آزمایشگاهی: برای وزن‌ کردن مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد شیمیایی هرگز به صورت مستقیم روی ترازو قرار نمی ‌گیرند و باید با وسایلی مانند شیشه، حمل و وزن می ‌شوند.

مبرد: مبرد بر روی دستگاه تقطیر وصل می شود و برای سرد کردن بخار حاصل از تبخیر مایعات استفاده می شود.

پیست : وسیله ای است که برای شستشوی لوازم آزمایشگاهی مانند لوله‌ های آزمایش مورد استفاده قرار می گیرد.عملکرد پیست به صورت فشاری است و از آن می توان برای انتقال مایعات نیز استفاده کرد.

وسایل ایمنی آزمایشگاهی

مهم ترین اصل در آزمایشگاه حفظ ایمنی است. گاهی افراد با رعایت نکردن مسائل ایمنی،‌ سلامت خود و اطرافیان را به خطر می ‌اندازند. اما استفاده از وسایل ایمنی می تواند احتمال خطر را کاهش دهد این وسایل ایمنی شامل عینک ایمنی، دستکش، روپوش و کفش ایمنی است.

هود آزمایشگاهی

 یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای تامین و حفظ سلامتی افراد و کارکنان ضروری است. کاربرد اصلی هود زمانی مشخص می شود که هنگام انجام آزمایش، گازهای شیمیایی در فضا پراکنده شود. این وسیله در انواع مختلف تولید می شود و کاربرد های خاصی دارد.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

 از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی است که برای حفاظت چشم و صورت کارکنان آزمایشگاه در برابر خطرات در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. کارکنانی که به صورت مداوم از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می کنند باید از دوش و چشم شوی  حتما استفاده کنند.

نتیجه گیری

این مطلب شامل اطلاعات کاربردی درباره تجهیزات آزمايشگاهی و موارد مصرف آن ها است. شما اگر تصمیم به خرید تجهیزات آزمايشگاهی دارید، برای اطلاعات بیشتر از قیمت خرید و فروش تجهیزات آزمايشگاهی در بازار می توانید به سایت لاب تجهیز مراجعه کنید این شرکت یکی از معتبرترین شرکت ها در این زمینه و با سابقه فعال در زمینه فروش تجهیزات آزمايشگاهی می باشد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که نرخ ارز و شرکت تولید کننده به طور کلی از عوامل مهم در تعیین قیمت تجهیزات آزمايشگاهی می باشند.

نظر شما
لطفا صبر کنید...