ظروف-آزمایشگاهی-و-انواع-آن

تحریریه لاب تجهیز

1401/02/04

ظروف آزمایشگاهی یکی از بخش های مهم و بسیار کارآمد در هر آزمایشگاهی می باشد. از آن جا که این ظروف خاصیت بی اثری دارند می توان هرگونه موادی را درون آن نگهداری کرد؛ در کنار این مسئله چنین ظروفی دارای اشکال مختلفی همچون ارلن، مزور، بشر و... می باشد که به مصرف کننده این امکان را می دهد که بتواند در موارد مصرف گوناگون از آن ها بهره ببرد. اگر چه متریال اصلی برای ساخت ظروف آزمایشگاهی شیشه است اما مواد دیگری نیز برای ساخت برخی ظروف به کار می رود که باعث می شود ویژگی های خاصی را برای این ظروف به ارمغان بیاورد.

تا پایان این مطالب با ما همراه باشید تا با انواع ظروف آزمایشگاهی و کاربرد های متعدد و متنوع آن ها آشنا شوید.

چرا ظروف مورد استفاده در آزمایشگاه از جنس شیشه است؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و شناسایی هر چه بیشتر ویژگی مواد گوناگون شاهد ساخت و استفاده از ظروف آزمایشگاهی از متریال پلاستیک هستیم. لازم به ذکر است چنین مسئله ای باعث نشده است که محبوبیت و کاربردهای فراوان ظروف شیشه ای نادیده گرفته شود. این متریال با سابقه برای ساخت ظرف های پرکاربردی که در انواع ازمایشگاه ها به کار می روند ویژگی های منحصر به فردی را به خود اختصاص داده که سبب گشته استفاده از ظروف شیشه ای همچنان حرف اول را بزند. پیرو این مطالب ویژگی های ظروف آزمایشگاهی شیشه ای را بیان خواهیم کرد.

  1. متریال شیشه از مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما و حرارت برخوردار است و به خوبی در مقابل تغییر حرارت از خود مقاومت نشان می دهد.
  2. سهولت در مشاهده محتوای ظروف از اهمیت بسیاری برخوردار است. ظروف شیشه ای به علت اینکه شفاف هستند این امکان را به مصرف کننده می دهند.
  3. مواد متنوعی در این وسیله ها ریخته می شوند که این موضوع بی اثر بودن ظروف را لزوم می بخشند تا از واکنش های ناخواسته پیشگیری کند.

انواع شیشه های مورد استفاده برای ساخت ظروف مورد نیاز در آزمایشگاه

همانطور که می دانید شیشه ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع کاربرد ظروف از نوع خاصی از شیشه برای تولید آن استفاده می کنند. به طور کلی می توان گفت که عمدتا از شیشه های بروسیلیکات، کوارتز، اکتینیک، سودا لایم و سیلیکونیزه استفاده می کنند.

کاربرد شیشه آلات آزمایشگاهی

ظروف مورد استفاده در آزمایشگاه که عمدتا از جنس شیشه هستند کاربرد های متنوعی دارند. از جمله کاربرد های متنوع این ظروف آزمایشگاهی می توان به نگهداری، جابجایی و اندازه گیری مواد شیمیایی اشاره نمود. به دنبال این گستردگی در موارد مصرف، این ظروف انواع گوناگونی دارند که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

  • لوله آزمایش

این ظروف استوانه هایی باریک و با انتهای محدب هستند که در برخی موارد به کمک درپوش پلاستیکی از ورود و خروج مواد گوناگون از آن جلوگیری می شود. از این ظروف می توان برای گرم کردن مایعات، نمونه گیری، نگهداری و ترکیب مواد مختلف بهره برد. این ظروف معمولا در آزمایشگاه های بیوشیمی بیش از دیگر آزمایشگاه ها به چشم می خورد.

  • بشر

بشر های نیز ظروف پرکاربرد می باشند که استوانه ای شکل با قاعده مسطح و یک انتهای باز می باشد که بر روی بدنه اندازه های مختلفی درج شده است. بشر ها بر اساس حجم موادی که گنجایش دارند در ابعاد گوناگون تولید می شوند و از متریال شیشه و پلاستیک برای ساخت آن کمک گرفته می شود. از این ظروف مهم آزمایشگاهی برای حل کردن، گرم کردن، و جا به جا نمودن حجم مشخصی از مایعات استفاده می شود.

  • ارلن

ارلن دارای دهانه باریکی است که این ارگونومی خاص به مصرف کننده این امکان را می دهد تا به کمک ارلن محلول های مختلف را حرارت دهد و یا با دست به چرخش دراورد بدون آن که از محلول داخل ارلن به بیرون بپاشد. همچنین از دیگر ویژگی های مثبت ارلن سهولت در قابلیت اتصال آن به گیره است. در رابطه با استفاده از ارلن ذکر نکاتی ضروری است؛ از جمله آن که اندازه های درج شده بر روی ارلن دقیق نیست، بنابراین بهتر است اندازه گیری مواد را با ظرف دیگری انجام دهید و سپس آن را داخل ارلن بریزید. همچنین هنگام حرارت دادن به ارلن از بستن درب آن خودداری نمایید، چرا که منجربه انفجار ظرف می گردد.

  • ارلن بوخنر یا ارلن خلا

این ظرف از نظر ظاهر شباهت بسیاری با ارلن دارد با این تفاوت که به وسیله یک لوله شیشه ای که روی گردن ارلن تعبیه شده است به پمپ خلا متصل خواهد شد. از این ظرف می توان به منظور جداسازی جامدات و مایعات استفاده نمود.

  • دکانتور

اگر بخواهیم مخلوطی از مایعات مختلف، با چگالی های گوناگون را از یکدیگر جدا کنیم، می توانیم از دکانتور استفاده کنیم. در این ظرف مایعی که چگالی بیشتری دارد پایین تر قرار می گیرد و با باز کردن شیر دکانتور به ترتیب مایعات بر اساس بیشتر بودن چگالی نسبت به یکدیگر از دکانتور خارج می شوند.

  • قیف

ظرفی مخروطی شکل با انتهای لوله مانند که در قسمت پایین این لوله حالت مورب دارد که برای کارآمدی هر چه بیشتر این ظرف به این گونه طراحی شده است. از این ظروف آزمایشگاهی می توان برای جداسازی جامدات از مایعات و یا انتقال مواد مختلف از ظرفی به ظرف دیگر بهره برد.

  • بالن ژوژه

این ظرف به منظور محلول سازی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای دهانه لوله ای شکل می باشد. بالن ژوژه در انواع حجم به عرصه ظهور رسیده است که حجم هر بالن ژوژه به وسیله یک خط روی گردن لوله مانند ظرف درج شده است.

  • بالن تقطیر یا بالن با لوله کناری

این بالن نیز شباهت بسیاری با بالن ژوژه دارد با این وجه تفاوت که یک لوله کناری باریک و توخالی بر روی گردن ظرف واقع شده است. این لوله جانبی باعث ایجاد کاربردهای مختلف مانند خروج گاز از بالن و تقطیر مایعات گشته است.

سخن پایانی

ظروف آزمایشگاهی یکی از مهم ترین لوازم و تجهیزات موجود در آزمایشگاه های مختلف هستند که دارای انواع و کاربردهای متفاوتی می باشند. این ظروف با توجه به جنس متریال به کار رفته در ساخت آن ها، کاربرد، ابعاد و برند تولیدی دارای قیمت ها و کیفیت های متفاوتی می باشند. شرکت لاب تجهیز از نام آشنا ترین و معتبرترین مجموعه ها در زمینه عرضه انواع ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی است که برای مشاهده محصولات متنوع آن می توانید به وب سایت لاب تجهیز مراجعه کنید.

نظر شما
لطفا صبر کنید...